Page 17 - Acord i Pla de Mobilitat de l'Ajuntament de Cassà
P. 17

Estudi de Mobilitat Urbana de Cassà de la Selva                                             13

               El funcionament dels mitjans de transport motoritzats produeix emissions gasoses i sonores que
               poden ser nocives per a la salut. Encara que les persones afectades per malalties imputables a la
               contaminació generada pel transport no sempre puguin percebre una relació directa amb la causa,
               es calcula que aquestes malalties poden tenir un impacte equiparable al que causen els accidents
               viaris.

               Els perjudicis que causen en la salut i el benestar de les persones i, de retruc, en la productivitat
               de les  empreses,  així com  la pressió  més  gran sobre el sistema sanitari que se’n deriva,  fan
               necessari abordar la reducció de les emissions del transport. En línia amb aquest propòsit, pot ser
               útil l’aplicació d’instruments econòmics que, d’una banda, estimulin l’ús de vehicles amb menor
               poder contaminant i, de  l’altra,  permetin la internalització dels costos socials i ambientals
               esmentats.

               També cal tenir present l’efecte positiu sobre la salut que es deriva de caminar i utilitzar la bicicleta
               i, per tant, la conveniència d’estimular-ne l’ús mitjançant la dotació de xarxes d’itineraris segurs per
               a vianants i ciclistes.


               1.4.5. Seguretat


               Els  accidents de trànsit  són avui en dia  un cost  social de primer ordre. La  reducció  de
               l’accidentalitat ha esdevingut una línia d’acció prioritària, tal com es fa palès en el Pla de seguretat
               viària de  Catalunya  i en  el Llibre  blanc del  transport de  la Unió Europea,  on  es marquen els
               següents objectius:

                   -  El pla estratègic de seguretat viària de Catalunya 2014-2020 té com a principal objectiu
                      reduir com a mínim el 50% dels morts i les víctimes que s'han registrat el 2010.

                   -  El pla de seguretat viària de Catalunya 2017-2019 té com a principal objectiu reduir com a
                      mínim el 15% dels morts i les víctimes que s'han registrat el 2010.

                   -  L’informe d’avaluació i actualització del Pla Local de Seguretat Viària (2012)

                   -  Llibre Blanc del Transport, anomenat Pla Transport 2050, té per objectiu que no hi hagi cap
                      mort per accident de trànsit a l’any 2050.

               El nombre d’accidents imputables a un mitjà de transport és directament proporcional al nombre
               d’usuaris–quilòmetre. La gravetat dels accidents també és directament proporcional a la velocitat.
               Aquesta constatació  perfila les dues línies d’acció possibles per a  reduir l’accidentalitat  dels
               mitjans de transport:

               La primera implica el traspàs de desplaçaments cap a mitjans amb una menor accidentalitat, o
               sigui, cap al transport col·lectiu i els mitjans no motoritzats.

               La segona es fonamenta en l’adequació de la velocitat i la millora de les condicions de seguretat
               intrínseques de  cada  mitjà i  d’aquells punts on conflueix l’ús de  diferents  mitjans. Consisteix
               principalment a eliminar els punts  negres  del  sistema  viari,  a segregar i prioritzar l’espai  dels
               diferents mitjans on els usos conflueixen, a incrementar la tasca pedagògica sobre els usuaris, a
               enfortir el sistema preventiu i sancionador dels infractors i a introduir noves tecnologies per a la
               seguretat.


               1.4.6. Sostenibilitat

               Els criteris de sostenibilitat són integrats pel Llibre blanc del transport de la UE on s’emfatitza la
               necessitat d’aconseguir que el creixement de l’economia es desacobli de l’increment paral·lel dels
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22