Page 15 - Acord i Pla de Mobilitat de l'Ajuntament de Cassà
P. 15
Estudi de Mobilitat Urbana de Cassà de la Selva 11
b) Augmenten la integració social tot aportant una accessibilitat més universal.
c) Incrementen la qualitat de vida dels ciutadans.
d) No comprometen les condicions de salut dels ciutadans.
e) Aporten més seguretat en els desplaçaments.
f ) Estableixen unes pautes de mobilitat més sostenibles.
1.4.1. Competitivitat
La competitivitat del sistema productiu està molt vinculada a l’existència d’un sistema de transport
eficient, és a dir, que aporti la màxima funcionalitat amb el menor cost global (individual i social)
possible. Com a element fonamental de suport del sistema productiu, el transport ha de permetre:
- Distribuir eficaçment les matèries primeres i manufacturades, en un temps i uns preus
raonables.
- Accedir, els treballadors, als seus centres de treball amb la menor incertesa possible i en
unes condicions de seguretat acceptables, tenint en compte la pèrdua de productivitat
derivada dels accidents in itinere.
Al conjunt de Catalunya hi ha dos factors que en l’actualitat posen de manifest que el sistema de
transport no disposa d’una organització prou eficient per a implantar-lo com l’element potenciador
de la competitivitat que hauria de ser:
- La congestió habitual dels principals corredors viaris i accessos als nuclis urbans, la qual
cosa provoca un increment notable del temps exigit per als desplaçaments.
- El fet que el preu del transport (és a dir, el cost individual) estigui bastant per sota del seu
cost real (el cost global).
Tots dos factors són esmentats també al Llibre blanc del transport de la Unió Europea com a
principals amenaces a la competitivitat dels sectors econòmics dependents del transport.
El mateix Llibre blanc estudia diverses estratègies aplicables per a invertir la situació
actual, i és un factor comú en cadascuna la necessitat d’establir una tarifació adequada del
transport, especialment per carretera.
En aquest sentit, la utilització del preu del transport com a instrument per a modular la demanda
del sistema ha de permetre incrementar l’eficiència, a més d’intervenir sobre l’equilibri entre
funcionalitat i cost:
- Un sistema de transport excessivament barat incentiva que se’n faci un ús indiscriminat
(ineficient) i dóna peu als episodis recurrents de congestió, és a dir, a una pèrdua de
funcionalitat que al seu torn reverteix en el balanç de costos de tots els usuaris.
- I a l’inrevés, un preu massa elevat restringeix el nombre d’usuaris que poden accedir al
sistema de tal manera que no se n’aprofita la capacitat.
1.4.2. Integració social
Quan l’accessibilitat no és universal esdevé un element generador d’exclusió social. Aquells
ciutadans que, per motius diversos, tenen dificultats per desplaçar-se pel territori veuen reduïdes
les seves possibilitats de desenvolupament personal, social i laboral. Aquesta incidència la