Page 15 - Acord i Pla de Mobilitat de l'Ajuntament de Cassà
P. 15

Estudi de Mobilitat Urbana de Cassà de la Selva                                             11

                      b) Augmenten la integració social tot aportant una accessibilitat més universal.

                      c) Incrementen la qualitat de vida dels ciutadans.

                      d) No comprometen les condicions de salut dels ciutadans.

                      e) Aporten més seguretat en els desplaçaments.

                      f ) Estableixen unes pautes de mobilitat més sostenibles.


               1.4.1. Competitivitat

               La competitivitat del sistema productiu està molt vinculada a l’existència d’un sistema de transport
               eficient, és a dir, que aporti la màxima funcionalitat amb el menor cost global (individual i social)
               possible. Com a element fonamental de suport del sistema productiu, el transport ha de permetre:
                   -  Distribuir  eficaçment les  matèries primeres i  manufacturades, en  un  temps i uns preus
                      raonables.

                   -  Accedir, els treballadors, als seus centres de treball amb la menor incertesa possible i en
                      unes condicions  de seguretat acceptables, tenint en compte la pèrdua  de  productivitat
                      derivada dels accidents in itinere.


               Al conjunt de Catalunya hi ha dos factors que en l’actualitat posen de manifest que el sistema de
               transport no disposa d’una organització prou eficient per a implantar-lo com l’element potenciador
               de la competitivitat que hauria de ser:

                   -  La congestió habitual dels principals corredors viaris i accessos als nuclis urbans, la qual
                      cosa provoca un increment notable del temps exigit per als desplaçaments.

                   -  El fet que el preu del transport (és a dir, el cost individual) estigui bastant per sota del seu
                      cost real (el cost global).

               Tots dos factors són  esmentats també  al Llibre  blanc del  transport  de la  Unió  Europea com  a
                      principals amenaces a la competitivitat dels sectors econòmics dependents del transport.
                      El  mateix Llibre blanc estudia  diverses estratègies aplicables per a invertir la situació
                      actual, i és un factor comú en cadascuna la necessitat d’establir una tarifació adequada del
                      transport, especialment per carretera.

               En aquest sentit, la utilització del preu del transport com a instrument per a modular la demanda
               del sistema ha  de  permetre incrementar  l’eficiència,  a  més  d’intervenir sobre l’equilibri entre
               funcionalitat i cost:

                   -  Un sistema de transport excessivament barat incentiva que se’n faci un ús indiscriminat
                      (ineficient) i dóna peu  als  episodis recurrents de  congestió,  és  a dir, a  una  pèrdua de
                      funcionalitat que al seu torn reverteix en el balanç de costos de tots els usuaris.

                   -  I a l’inrevés, un preu massa elevat restringeix el nombre d’usuaris que poden accedir al
                      sistema de tal manera que no se n’aprofita la capacitat.


               1.4.2. Integració social


               Quan l’accessibilitat  no  és universal  esdevé  un element generador d’exclusió social. Aquells
               ciutadans que, per motius diversos, tenen dificultats per desplaçar-se pel territori veuen reduïdes
               les seves possibilitats de desenvolupament personal,  social i laboral.  Aquesta  incidència la
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20