Page 16 - Acord i Pla de Mobilitat de l'Ajuntament de Cassà
P. 16

12                                                                         DOCUMENT I . MEMÒRIA

            pateixen especialment les persones de mobilitat reduïda, és a dir, aquelles que per motius de salut
            tenen una dificultat addicional per poder desplaçar-se autònomament.


            Però  al  mateix temps hi ha diferències  entre territoris en la dotació  de serveis de transport
                   col·lectiu, que és el mode de transport amb un accés més universal. En aquells indrets on
                   l’oferta  és escassa, el  fenomen d’exclusió generat tendeix  a  concentrar-se sobre  els
                   sectors socials de menys renda a causa de la dificultat particular que tenen per disposar de
                   vehicle privat, de manera que s’accentuen encara més els fenòmens de divergència social.

            A  més de les conseqüències personals i socials,  la manca  d’accessibilitat té  efectes  negatius
            sobre la competitivitat del sistema productiu per dos mecanismes diferents:


                -  redueix  el  mercat laboral tant dels treballadors com  de les empreses i limita alhora la
                    possibilitat d’ajustar òptimament els perfils dels treballadors i els llocs de treball.

                -  comporta un increment de la despesa pública en protecció social que cal revertir amb els
                    corresponents instruments fiscals.

            Cal vetllar, doncs, perquè l’accessibilitat no esdevingui un factor d’exclusió social, cosa que implica
            prioritzar les actuacions  per a  millorar  l’abast i  el servei dels  modes de transport d’accés  més
            universal, i  evitar al  mateix temps les  redistribucions de  renda regressives  en  l’assignació de
            recursos als diferents modes de transport i territoris. En particular, cal posar un especial èmfasi en
            la  idea d’universalitzar  l’accés al treball com a principal mecanisme d’integració  en  la  societat
            moderna.


            1.4.3. Qualitat de vida

            El sistema de transport és un element que tant pot aportar com sostreure allò que coneixem com a
            qualitat de vida:

                -  D’una banda,  habilita la possibilitat de desplaçar-se i, per tant,  de  dur  a  terme  totes
                    aquelles activitats que els ciutadans necessiten o volen fer. Desplaçar-se és un fet quotidià
                    per als ciutadans (i també un dret) però no és una finalitat en si mateix (tret de casos molt
                    particulars), sinó una activitat  “pont” entre altres que realment  es vol  dur a  terme. Així,
                    s’espera realitzar els desplaçaments de la forma més ràpida i còmoda possible i, al mateix
                    temps, amb una incertesa mínima, és a dir, tenint la seguretat que els serveis de transport
                    funcionen de la manera prevista: en termes d’horaris, freqüència, seguretat, etc.

                -  D’altra banda, les infraestructures i els serveis de transport generen un important impacte
                    en la qualitat de l’entorn i el paisatge: fraccionen el territori i acoten la disponibilitat d’espais
                    lliures per  a l’ús  social.  Però aquesta degradació també es  produeix en les  àrees
                    pròpiament  urbanes, principalment  a causa  del soroll i altres elements contaminants.
                    Aquests impactes negatius afecten tots els ciutadans, amb independència que siguin o no
                    usuaris del mitjà de transport que els origina.

            Tot  el que s’ha exposat comporta  que  la planificació dels sistemes de transport consideri
            simultàniament els impactes positius i negatius. Si només s’atén a un dels dos tipus d’impacte, les
            demandes  per a la seva  millora tendeixen a  esdevenir infinites.  La contraposició de tots dos
            aspectes ha de permetre assolir un  punt d’equilibri socialment  acceptable,  i  això comporta
            indefugiblement enfortir la participació, el diàleg i el consens de tots els sectors socials implicats.


            1.4.4. Salut
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21